Leeg

Lesmateriaal

Laat je inspireren! Hier vind je de leukste levensechte lessen – in tekst of met een filmpje. Voeg de lessen gratis toe aan je winkelmandje en print of download ze direct. Heb je zelf een leuke levensechte les?

Kijk verder

Een ster in tafels!

Vak: Rekenen / Lesstofonderdeel: Basisbewerkingen / Groep: 5-8 / Doelgroep: Lessen

Het maken van een houten tafelplankje, waar met gekleurd draad de tafels op getrokken worden.

Doel van de les is om te laten zien dat de uitkomsten van tafels mooie figuren/sterren opleveren. Verwondering bij de kinderen, waardoor enthousiasme ontstaat voor getallen en het leren van de tafels.

Een ster in tafels! (door Maartje Keune)

1. Introductie met een kort verhaaltje, over hoe mooi de uitkomsten van een tafel kunnen zijn, dat er sterren in verborgen zitten.... en dat we dat nu gaan ontdekken. Enthousiasme en nieuwsgierigheid opwekken.
2. Beginnen met het schuren van het plankje (aandacht richten, kinderen worden daar rustig van, zorgdragen voor je eigen werkstuk)
3 Een cirkel trekken op het plankje met potlood (gebruik de mal) en punten aangeven die de cirkel in 10- en verdelen.
4. Op de 10 punten (op de rand van de cirkel) worden spijkers geslagen.
5. Bovenaan (eerste punt) krijgt het getal 0 (met fineliner) de punten daarna 1 t/m 9 in de goede volgorde.
6. Het tafelplankje is klaar. Nu kunnen de kinderen met draad de tafels trekken. Bij de tafel van 4 bijvoorbeeld, begin je bij het getal 4. Maak een lusje leg dit om die spijker en ga nu naar de 8, wikkel het draad om de spijker en ga naar 12 (= 2 want je passeert het 10-tal) dan 16 (=6) en 20 (=0). Kinderen hebben dit zo door!

De les is interactief! Dat komt aan het einde van de les echt duidelijk naar voren. Kinderen vertellen wat ze zien gebeuren met de tafels, welke figuren/sterren ze krijgen. Mijn ervaring is dat ze alle tafels willen proberen. Je kunt hen vragen "Welk figuur denken jullie dat er ontstaat als je de tafel van 5 legt?"

Het vervolg kan zijn dat je de kinderen op papier ditzelfde laat doen. Groep acht kan zelf cirkels trekken met de passer en de cirkel verdelen in 10-en. Voor jonge kinderen kun je zelf een voorbeeld maken van een cirkel en kopiëren. Ze kiezen een "mooie" tafel om te trekken met liniaal en kleuren daar de ster mee in. Ik had een prachtig versierde klas met al deze gekleurde figuren!

1. Houten plankjes van ongeveer 25x25 cm
2. Een mal van papier in de vorm van een cirkel, aan de rand stippen die de cirkel in 10-en verdelen
3. Schuurpapier
4. Per plankje tien spijker en een hamer
5. Grijs potlood en fineliner om cirkel, punten en cijfers te zetten
6. Gekleurde bolletjes wol

Of anders: een A4 met een cirkel erop waar 10 punten getekend zijn. Kinderen trekken dan de tafels met potlood en lineaal.